Art Gallery

 

Artist: Corneille

Beverloo Corneille Holländare 1922 - 2010

Inköpspris: 42000 (53550 inkl. omkostnader)
Bud: 42000
Utrop: 60000-80000
Inköpsdatum: 2011-05-05
Inköpsställe: Bukowskis / Moderna nr 254
Extra omkostnader
Motiv: "Image d'un été" 1990
Teknik: Gouache akryl
Storlek: 95 x 95 cm

 

Corneilles' riktiga namn var egentligen Cornelis Guillaume van Beverloo. Han var medlem i Cobra gruppen vilket är en förkortning av COpenhagen, BRuxelles och Amsterdam. Gruppen fanns bara under åren 1948-51 men påverkade Corneilles' hela konstnärliga gärning. Cobra gruppen var inspirerad/grundar sig på surrealismen. Corneille använde ofta solar, kvinnor och fåglar som motiv eftersom dessa avsågs då symbolisera livet, kärleken och längtan. Dessa favoritmotiv kan komma från tiden då han levde nomad-tillvaro i Sydamerika och Afrika. Corneille hade stora framgångar genom gallerier. Hans naiva måleri är lättillgängligt och därför lättsålt. Konstklubbens tavla är en "typisk" Corneille. Typisk innebär att en åskådare, lätt och med säkerhet, kan säga vem konstnären är. Dessutom är det ett original av bra storlek. Bra storlek innebär att tavlan fyller utrymmet över soffan. Adam förväntar sig att den blir vår bästa investering hittills. När konstklubben köpte tavlan föll den igenom auktionen, dvs inga andra bud lades. Det enda negativa är att den är sen i Corneilles produktion. Rambyte är gjort efter auktionen.

 

 

Artist: Schnabel

Julian Schnabel Amerikan 1951 - 

Inköpspris: 15000 (18200 inkl. omkostnader)
Bud: 15000
Inköpsdatum: 2010-06-15
Inköpsställe: Stockholms Auktionsverk nr 329
Motiv: "Invierno Sexo Primaveral" (From Sexual Spring - Like Winter) 1995
Teknik: Färgseriegrafi (Screenprint and poured resin)

Storlek: 40 x 30 in.

Edition of 80

 

Schnabel hade sin första solo utställning 1979. Han blev genast känd som New Yorks nya gunstling. Mary Boone var hans Gallerist och hans konsthandlare var Leo Castelli. (Leo Castelli var världens i särklass största och viktigaste konsthandlare på sin tid dog 1999). Schnabel handlades och investerades i kopiöst under 80-talets glada dagar. Han finns representerad på alla världens viktigaste konstmuseer. Själv såg han sig själv främst som konstnär men har även producerat/regisserat ca 5 st Hollywood filmer. (Vår Schnabel är min (läs Adam) favorit i samlingen, en tavla jag gärna skulle ha på väggen resten av livet. Schnabel som investering? Denna tavla kan ha kostat kanske USD 50.000 - 1985 till -1989. Schnabel hade uppenbart konstnärliga talanger och är ingen dagslända som Hirst, Bansky och Jeff Koons. Som "garanti" är att han finns representerad/inköpt av de stora institutionerna och museerna. Men vad det innebär för en eventuell framtida försäljning är osäkert.

 

 

Artist: Michaux

Henri Michaux Belgare 1899 - 1984

Inköpspris: 42000 (52500 inkl. omkostnader)
Bud: 42000

Inköpsdatum: 2009-04-27

Inköpsställe: Bukowskis
Motiv: "Composition" 1980

Teknik:

Storlek:

 

Michaux var poet, författare och konstnär. Som konstnär och människa gick han sin egen väg. Senare i livet blev han fransk medborgare. Michaux är mest känd för sina esoteriska böcker, vilka är förvånadsvärt lättlästa. Han reste världen över, testade allsköns droger vilket resulterade bland annat i böckerna Miserable Miracle, The Major Ordeals of the Mind och the Countless Minor Ones. Under början av trettiotalet reste Michaux runt i Asien och den orientaliska kulturen blev hans största inspirationskälla som exempelvis buddhistisk filosofi och  japansk kalleografi. Själv så säger han om sin konst att det är "messages from my inner space", och att detta inre rum kan utrycka sig bättre/klarare via droger. Man anser att hans konst inte är abstrakt utan man kan ana figurativa spår. Michaux var fashinerad av droger och hur de påverkade och öppnade/förändrade vårt medvetande. Han tyckte att han skapade/tänkte/skrev mycket bättre under påverkan av droger. I ett experiment med meskalin (eller om de var peyote) (f.ö. den store samtida författaren Castanedas favorit drog) hade han en doktor som övervakade honom och dokumenterade det hela. I åtta timmar skrev och skrev han. När Michaux vaknade ur ruset visste han att han hade hittat lösningen till livets alla mysterier. När han gick igenom sina anteckningar stod det bara om och om igen "En doft av fotogen". (Vår tavla ser jag (läs Adam) som en "trygg investering" typiskt original, negativt är att den är sen i hans produktion. Sen i sin produktion innebär att samlare gärna vill ha de tidigare banbrytande verken - i senare del av produktionen hamnar konstnären ofta i en repetetiv fas och målar det som de vet säljer och kan tjäna pengar på)

 

Artist: Lhôte

André Lhôte Fransman 1885 - 1962

Inköpspris: 52700 inkl. omkostnader
Bud: 42000
Inköpsdatum: 2010-11-09
Inköpsställe: Bukowskis /Moderna nr 308
Motiv: "Landskap med hus"

Teknik:

Storlek:

 

André Lhôte inflytelserik lärare och skribent och konstkritiker. Lhôte föddes i Bordeaux och lärde sig tidigt träsnideri och att skulptera i trä tack vare en lärlingsplats hos den lokala möbelsnickaren. Efter en tid som lärling började han vid École des Beaux-Arts in Bordeaux år 1898, där han studerade dekorativ skulptur fram till 1904. Under sin tid vid akademin började han måla på sin fritid och efter 1905 flyttade han till en egen studio i Paris för att hänge sig åt måleriet. Lhôtes tidiga verk är influerade av impressionismen och konstnärer som Gaugin och Cézanne. Fem år efter flytten till Paris höll han sin första soloutställning på Galeri Druet. Tillsammans med Gleizes, Villon, Duchamp, Metzinger, Picabia och La Fresnaye utgjorde han det nya avant gardet. Vid utbrottet för första världskriget blev Lhote inkallad, men avskedades 1917 innan krigsslutet. (Varför vet jag inte) Han blev därefter delaktig i en konstnärsgrupp bestående av kubister med stöd av Léonce Rosenberg. 1918, var Lhôte en av grundarna till tidningen Nouvelle Revue Française i vilken han var aktiv fram till 1940. André Lhôte är väl något av en dåldis utanför kretsen av konstkännare. Bland konstnärer har han ett mycket stort anseende. Detta beroende på att han drev en konstskola i Paris där "alla" de stora har studerat. Exempel från Sverige är Bengt Lindström såg jag just i mitt konstnärs lexikon. André Lhôte författade även ett flertal läroböcker i måleri. Om ni har tillfälle så se samlingen av André Lhôte tavlor som finns på Waldermasudde. André Lhôte finns representerad på museum i hela världen. Man tar ofta André Lhôte som exempel när man skall visa på en harmonisk övergång mellan klassiskt franskt natur måleri och modernt måleri. I André Lhôte konstverk finns det väldigt lite utrymme för spontanitet. Tavlorna är komponerade ytterst omsorgsfullt. Alla hans tavlor försegårs av massa skisser och färgprover. Rambyte är gjort efter auktionen.

 

Artist: Kermadec

Eugène de Kermadec Fransman 1899 - 1976

Inköpspris: 42000 (52800 inkl. omkostnader)
Bud: 42000

Utrop: 40000-50000
Inköpsdatum: 2009-10-28
Inköpsställe: Bukowskis / Moderna nr 261
Extra omkostnader
Motiv: "Paysage epure"

Teknik:

Storlek: 73.5 x 92 cm

 

Efter att ha letat i olika konstlexicon har Adam upptäckt att Kermadec är den konstnär, av våra, det är minst skrivet om. Detta kan vara en indikation om att han håller på att glömmas bort.  Kermadec tillhör vad som man lite slarvigt kan kalla andra generationens kubister. DVS de som började efter 1918. Skillnaden är uppenbar om ni ser på tidiga kubist tavlor av Picasso, Gris, Braque osv. Man säger att andra generationens kubism är inte så analytisk utan mer lyrisk och avslappnad. Kermadec hade sin första utställning 1929 på Galerie Louise Leiris. Galleriet var navet i den Parisiska kubist-världen och Kermadec skulle inte fått lov att ställa ut där om han inte först godkänts av de konstnärer som grundade kubismen. Rambyte är gjort efter auktionen.

 

Artist: Fieto

Luis Fieto Spanjor 1929 - 1968

Inköpspris: 25000 (30978 inkl. omkostnader)
Bud: 25000
Inköpsdatum: 2011-01-12
Inköpsställe: Auktionshuset von Schéele no. 20754
Extra omkostnader
Motiv:

Teknik:

Storlek:

 

Feito, Luis f. 1929, spansk målare, som är en nyckelfigur inom spansk abstrakt expressionism. Under en kort period var han en föreställande konstnär, men övergick 1956 helt till den abstrakta konsten. Följande år bildade han gruppen ”El Paso” med kollegor som tillhörde den spanska avantgarden bl.a. Saura, Millares och Canogar. Mycket överaskande kan tyckas var denna konstavantgardgrupp blev accepterad av Franco. "El Paso's" ambition är att vara moderna och fortfarande typisk spansk. Sedan han fått ett stipendium av den franska regeringen flyttade han till Paris, där han inspirerades av ”L’Art brut”. Han började blanda in sand i sina oljefärger och använde sig endast av sparsmakade färger som svart, vitt och ockra. På 1970-talet introducerade han en fjärde färg – rött- varefter han sakta övergick till ett geometriskt måleri, som kulminerade med rutiga objekt i vitt. 1981 lämnade han Paris för Montreal och New York. 

De flesta av Fietos verk saknar titel och attribueras bara via nummer. Fieto känner jag (läs Adam) väldigt lite till. Han är inte vanligt förekommande på svenska auktioner. Några gallerister jag känner här i Spanien har frågat mig om jag vet någon som vill sälja verk av Fieto då de har stor efterfrågan av honom. Tavlan är ett snyggt orginal. Jag ser det som vårt wild-card i vår samling. Rambyte gjort efter auktionen. 

 

 

Artist: Lichtenstein

Roy Lichtenstein Amerikan 1923 - 1997

Inköpspris: 55125 (inkl. omkostnader)
Bud: 45000
Inköpsdatum: 2012-11-13
Inköpsställe: Stockholms Auktionsverk / Nutida

Motiv: Seascape II

Teknik: Färgserigrafi och collage

Storlek: 33,5 x 63 x 9 cm 

Den gode Roy, en av popkonstens främsta företrädare. Det som styrde popkonsten när den uppstod på mitten av 50-talet i London var att det skulle vara en konst som kunde förstås av alla i hela världen, oavsett språk eller utbildning. En direkt motreaktion mot den abstrakta expressionismen i USA. Konsten skulle vara en förbrukningsvara därför tog man inspiration från masskulturen för Lichtensteins delserier, Warhol reklam osv. Är popkonst humoristisk? Nej, om Lichtenstein har det ofta påtalats att han var gravallvarlig. (Medans Oldenburg är hans motpol.) Fast andra uttolkare hävdar att Lichtensteins texter i pratbubblorna ofta har en humoristisk anspelning på hans eget liv. Roy är född och uppvuxen i New York och var en stor Jazzfantast

De typiska serietecknings uppförstorade raster började Roy med 1961. Det är samma år som han blir del i galleristen Leo Castellis stall. Många konstkritiker har uttryckt att det är svårt att ge konstkritik på Lichteinsteins verk för är det egentligen konstnärligt uttryck han sysslar med? I Lichtensteins måleri får rastret i sig oftast huvudrollen. Vilket är en distansiering från motivet, dvs en abstraktion. Denna abstraktion fulllföljer Lichtenstein genom att göra parafraser av andra konstnärers verk, så som Picasso, Mondrian osv. Själv tycker jag att dessa verk är ointressanta. Roy arbetar både som skulptör, grafiker och målare. Vår “lilla låda” är en blandning av alla dessa tekniker, jag tycker att vår lilla låda är genial då den funkar både liggande och stående. När jag sett den i olika auktionskataloger märks det att ingen riktigt vet hur det är att bäst avbilda den, då den i bland bevisas liggande ibland stående ibland upp och ner. Guggienheim Bilbao har några väl sevärda konstverk av Lichtenstein.

Steve Martin ägde tavlan Ohhh…Alright… och sålde den 2010 för ett rekordpris på 42.600 000 dollar. 2012 kom en försvunnen Lichtenstein tavla tillbaka som varit borta sedan 1970. Den hade glömts bort i ett lager i New York efter att den hade rengjorts. Leo Castellis änka skrattade hela vägen till banken.

 

 

Artist: Tapies

Antoni Tapies Spanjor 1923 – 2012

Inköpspris: 58650 inkl. omkostnader
Bud: 46000
Inköpsdatum: 2012-06-14
Inköpsställe: Uppsala Auktionsverk nr 513
Motiv: "Als Mestres de Catalunya"
Teknik: Färgseriegrafi 
Storlek: 210 x 100 cm

 

Signed and numbered Tàpies EA. Serigraph in colours on Kraft, S. Edited by Sala Gaspar, Barcelona, printed by Alexandre Tornabell de Arner, Gerona. Galfetti  486. 1974.

Tapies konstnärskap är präglat av att verka under Franco, liknande de vi sett med Miro och Fieto. DVS att från Franco regimens sida är abstraktion inte kritik mot regimen för det finns inget att läsa in i tavlorna. Men enligt dessa konstnärer är att skapa ful konst en protest i sig, för de reflekterar de fula i samhället. Tapies var ytterligare uttalat mot Franco i det att han såg sig vara främst Catalan inte Spanjor. Utmärkande för Tapies tavlor är: dels storleken, ofta 2 x 2 meter med udda matrial som lera, marmorstendam, sand, snören, tygtrasor osv. Detta för att göra en taktil och tredimentionell yta. Tavlorna skall bryta dess egen form ut i verkligheten. Är ni i Barcelona? Besök Tapies museet där, väl värt en resa i sig. Tapies var en stor grafiker, för att hålla ordning på hans grafiska verk skapade Galfetti (gallerist och grafiktryckare) en katalog och numrerade de grafiska verken i  ordning efter de att de skapades. Det finns Grafiska verk av Tapies utan Galfetti katalognummer men de har ett lägre ekonomiskt värde. Tapies illusterade många poeters poesiböcker och de är inte ovanligt att se dessa illustrationer inramade och sålda på auktioner som vanliga grafiska blad. Så var på er vakt om ni tänker köpa ett grafiskt bald av Tapies. Under åttiotalet  blev Tapies grafik lite av en bytes valuta mellan gallerister och en åldrad Tapies började då göra ännu mer grafiska blad vilka bland annat gavs ut i tidningarnas söndags bilagor mm. Dessa ses av samlare som mindre åtråvärda. Vår Tapies har Galfetti nummer (486)  gjord i vad man anser som när Tapies stod på sin kreativa topp, så ett bra köp. Möjligen skrämmer storleken bort en del potentiella köpare. Sedan är det ett AE blad vilket inte är det ultimata men i detta fall ser jag det inte som ett minus, hade de varit ett blad från åttitalet kunde det kanske påverkat priset nedåt.

 

Artist: Miro 

Joan Miro Spanjor 1893 - 1983

Inköpspris:19500 (24131 inklusive omkostnader)
Bud: 35000
Utrop: 35000-40000
Inköpsdatum: 2010-11-28
Inköpsställe: von Scheele
Motiv: Strindberg mappen nr HC1 /XXV 1976
Storlek: 75,7 x 56 cm

 

Miro kom från en släkt av katalansk hantverkselit, hans farfar var bysmed, fadern guldsmed på modet i Barcelona och moderns släkt var finmöbelsnickare. Hans föräldrar ville att deras son skulle bli affärsman, men han protesterade genom att bli sjuk. Under konvalescenstiden på familjens släktgård började han teckna och började sedan studera vid en konstskola i Barcelona. Han kom sedan i kontakt med kubismen, men inte förrän i mitten av 1920-talet hade han självförtroende nog att våga avbilda sina egna runda bilder av världen. Snart litade han fullt på sina drömmars bildvärld och han gav sina målningar poetiska namn såsom "Kvinna vid en sjö som blivit regnbågsskimrande av en passerande svan". Mirós tidiga måleri visar på influenser från både Cézanne och fauvismen. Under 1920-talet umgicks han med bland andra Robert Delaunay, Pablo Picasso och Juan Gris och utvecklade då en helt personlig och raffinerad abstrakt stil. Mirós mest kända konstverk kännetecknas av en egenartad surrealism och består inte sällan av en typ av kalligrafi av former i starka färger. Under 1930-talet blev hans stil mer dyster och efter andra världskriget utförde han större abstrakta målningar. I sin ateljé hade Miro flera tavlor och som han arbetade med parrallelt då och då kompletterade med en färgklick här och där. Miro gör mig alltid skakig. Två orsaker dels så vet jag att varje symbol i hans konst betyder något. Tavlorna skall läsas som en berättelse, fast jag kan inte tyda dessa symbolnycklar vilket gör att jag känner mig lämnad utanför. Sedan den andra orsken till att jag känner mig skakig inför Miro är den stora Miro förfalskningsskandalen. Man använde orginal tryckplåtar och tryckte upp ett mycket större antal blad än vad som var avsett. Många av dessa hamnade i Göteborg. Vårt blad kommer ur Strindbergssviten och har använts som utställnings affisch för Moderna i Stockholm.

 

Artist: Poliakoff

Serge Poliakoff Ryss 1906 - 1969

Inköpspris: 40000 (51000 inkl. omkostnader)
Bud: 40000
Inköpsdatum: 2013-05-10
Inköpsställe: Bukowskis / Moderna nr 461
Extra omkostnader
Motiv: "Composition Jaune, Blue et Rouge"

Teknik:

Storlek:

 

Serge pappa hade drivit ett stuteri för galopphästar(läs udda), och Serge var näst yngst i en barnaskara av 14 syskon. Serge flydde revolutionen till Konstantinopel där han försörjde sig som gittarist. 1923 flyttade Serge till Paris. Han började måla 1930. Serge hittade sin abstrakta stil 1935. Han blev nära vän med två andra ryska konstnärer boendes i Paris, Kandinsky och Sonja Delaunay. De två påverkade honom till det bättre. De tavlor som han tagit mest inspiration av från dem är enligt Adam hans bästa. Vår tavla har ett sådant motiv med klara avgränsade färger. (De sämre enligt Adam är de med gråa svarta och blåa toner som går ihop). Serge Poliakoff finns på Moderna i Stockholm och på Malmö konsthall. Han formgav på sent 60-tal porslin från den klassiska porslinsfabriken Sevre. En ointressant detalj är att min (läs Adam) första kontakt med den internationella auktionsmarknaden och Poliakoff var att jag tog in 3 stycken stora oljeorginal från en bank i Göteborg och sålde på Stockholmsauktionverk (åt en kunds räkning), då hade jag aldrig hört talats om honom innan och därför har han ett speciell plats i mitt hjärta idag.

 

Artist: Contreras

Albert Contreras Amerikan 1933 - 

Inköpspris:24500
Bud: 20000
Utrop: 30000-40000
Inköpsdatum 2013-10-24
Inköpsställe: Bukowskis / Moderna nr 213
Motiv: "Metaphysical Red and Black No. 376 - Hommage to Truth"

Teknik:
Storlek: 220 x 120 cm

 

Signed Albert Contreras and dated Stockholm July 1962.

Los Angeles painter Albert Contreras (born 1933) first won public acclaim in the early 1960s, with monochrome paintings featuring a central disc motif. By the early 1970s, with the “dematerialization of art” in the air, Contreras’ pursuit of extreme reduction led him to cease painting altogether, and he spent the next two decades driving garbage trucks and resurfacing roads for the City of Los Angeles. He returned to painting in 1997 (following an intensive period of psychotherapy), producing relatively small, square-ish canvases with thick, gridded swathes of bright colors and glitter, seemingly inspired by the aesthetics of cupcake bakeries, cosmetics counters and custom car shops--canvases that critic David Pagel describes as “obscenely edible.” This first substantial Contreras monograph surveys the painter’s recent and older works.

Albert Contreras är speciell för han slutade måla från 1972 till 1997. Då ägnade han tiden med att köra sopbili L.A. Under pewrioden 1960-69 bodde han i Stokholm för det snygga brudarnas skull.

Denna tavla var Davids fynd, själv känner jag (läs Adam) väldigt lite till konstnären. Han finns inte omnämd i mina konstlexicon eller på wikipedia. (Det gör inte de danska guldålder-konstnärerna heller så det kanske inte betyder så mycket). Däremot som en representant för OP-konst finns ju en del att nämna. OP-konst har inget med snaps att göra, utan står för optisk konst. Vad op-konst är ute efter är rent optiska effekter i bilderna. Konstnärena jobbar med hur ögat varseblir effekter mellan färg och form för att lura ögat. Allt är falskt, eller iallafall man skall inte lita på ögat utan ifrågasätta vad man ser. Detta var populärt  redan i det Hollänska trompe l oeil måleriet på 1600-talet. På Svenska auktioner är Victor Vasareli vanligt förekommande företrädare för OP-konst. Själv ser han sig som minimalist, och visst är han det. Som investering – den är ju så stor och kräver mycket utrymme kring sig för att verkligen komma till sin rätt vilket gör att ett fåtal intressenter kommer att kunna slåss om den. Det var sannolikt också därför vi fick den billigt och har vi tur kanske vi kan sälja den dyrt. Hans nymålade dukar går för 15 000 dollar. Så sannolikt är det bäst att sälja dem i L.A. eller N.Y. fast då tillkommer transport kostnaderna plus omaket om den inte blir såld.

 

Artist: Corbusier

Le Corbusier Fransman 1877 - 1965

Inköpspris: 102000 (inkl. omkostnader)
Bud: 80000
Utrop: 80000-100000
Inköpsdatum 2014-04-29
Inköpsställe: SAV / Moderna nr. 877
Motiv: "Modèle au voile bleu

Teknik: Blyerts och färgkrita på papper
Storlek: 27 x 21 cm

 

Signerad och daterad LC 30. Blyerts och färgkrita på försättsblad till revyn "L'Esprit Nouveau".
Enligt brev från Antoine Picon, Fondation Le Corbusier, daterat 18 december 2013, kommer målningen att ingå i Catalogue raisonné de l'oeuvre dessiné de Le Corbusier som är under utarbetande.

Le Corbusier, pseudonym för Charles-Édouard Jeanneret, född 6 oktober 1887 i La Chaux-de-Fonds, kantonen Neuchatel, Schweiz, död 27 augusti 1965 i Roquebrune-Cap-Martin nära Menton i Alpes-Maritimes i Frankrike, var en fransk-schweizisk självlärd arkitekt, konstnär och författare.

Le Corbusier anses vara mordernismens främste teoretiker och en av dess främsta stilskapare tillsammans med Ludwig Mies van der Rohe och Walter Gropius. Le Corbusier har bland annat ritat en utopisk stadsplan för Paris, bostadshöghus i Marseille samt regeringsbyggnader och stadsplan i Chandigarh, Indien. År 1923 formulerade Le Corbusier en normativ arkitekturteori i Vers une architecture.

Le Corbusiers far arbetade i urindustrin i La Chaux-de-Fonds och hade egen verkstad. Hans mor var musiker. 1900 började han en utbildning till gravör på konstskolan École d’Art i La Chaux-de-Fonds. Under läraren Charles L’Éplattenier kom han att intressera för måleri och arkitektur. Vid denna tid inspirerades han av arts and crafts-rörelsen och art nouveau. År 1905 gjorde han sitt första arkitektuppdrag då han formgav ett hus för en lärare vid konstskolan. År 1907 genomförde han en studieresa till Milano, Florens, Siena, Bologna, Padua och Venedig och därefter Budapest och Wien. I Wien stannade han ett halvår hos arkitekten Josef Hoffman, en av företrädare för secessionen.

År 1908 besökte han för första gången Paris och besökte arkitekter och konstnärer som Frantz Jourdain, Charles Plumet, Henri Sauvage och Eugène Grasset. Under 15 månader arbetade han i August Perrets byrå. Han besökte även Toy Garnier i Lyon. År 1910 följde en period i Tyskland där han bland annat besökte Heinrich Tessenow och Peter Behrens. Le Corbusier flyttade till Paris 1916, där han 1920 antog pseudonymen 'Le Corbusier', en omskrivning av morfaderns släktnamn 'Lecorbésier'. År 1922 öppnade han tillsammans med sin kusin Pierre Jeanneret en studio på Rue de Sèvres. Le Corbusier och Pierre Jeanneret skapade tillsammans många privatbostäder runt Paris.

Le Corbusier var en av CIAM:s förgrundsgestalter och främsta drivkrafter. Det mest kända resultatet av CIAM var ett manifest som kallas Charte d'Athenes där huvudtankarna bakom ursprungligen var främst Le Corbusiers och handlade om den funktionella staden vilken enligt Charte d’Athenes skulle vara zonerad, det vill säga uppdelad i olika zoner för olika funktioner: boende, rekreation, arbete, transport (och historisk bebyggelse). Bostadshusen skulle vara höga, fristående och glest placerade i ett parklandskap.

Le Corbusier deltog 1933 i en tävling för omplaneringen av Nedre Norrmalm i Stockholm, men hans förslag vann inte. Han nämner även i boken Vår bostad, originaltitel La maison des hommes, från 1936, hur han vill bygga om Stockholm och flera andra städer, till en stad för människan. Under andra världskriget knöt Le Corbusier kontakter med Pétain-regeringen i Vichy-Frankrike. Under denna period utvecklade han även sin proportionslära Modulor.

År 1951 utsågs han till rådgivare för planeringen av den indiska delstaten Punjabs nya huvudstad Chandigarh. Fram till 1952 skapade han en stadsplan och tog fram regeringsbyggnader där justitiepalatset, kanslibyggnaden och parlamentsbyggnaden byggdes och färdigställdes fram till 1961. År 1952 stod den första Unité d'Habitation klar i Marseille och följande år följde ytterligare fyra byggnader enligt samma koncept i Nantes, Firminy-Vert, Briev-en-Foret och Berlin.

Pilgrimskyrkan Notre Dame du Haut på en bergstopp nära Ronchamp i mellersta Frankrike trotsar alla geometriska och rationella principer Le Corbusier hade hyllat i sina tidigare arbeten. Trots att han förnekade att han hade haft någon speciell religös inspiration, väcker denna lilla byggnad i rikt mått tanken på mening och går utöver arkitektonisk symbolik för att antyda ett nytt arkitektoniskt metaforiskt språk.

En del av hans möbler tillverkas idag på licens av Cassina S.p.A i Milano.

Han är begravd i Roquebrune-Cap-Martin.

Le Corbusier är porträtterad på den schweiziska 10-francsedeln.

Rambyte är gjort efter auktionen.

 

Artist: Hirst

Damien Hirst Storbritannien 1965 - 

Inköpspris: 40000 (51000 inkl. omkostnader)
Utrop: 40000-50000
Inköpsdatum: 2014-05-15
Inköpsställe: SAV / Nutida & Fotografi 14-15 maj 2014 nr. 535
Motiv: The Souls I - Westminster Blue

Teknik: Foil block print, 2010, signerad Damien Hirst, numrerad 3/15.
Storlek: 31 x 41 cm

 

Hirst framställer konstverk med förmåga att provocera. De föreställer bland annat människokroppen, döda djur eller delar av djur badande i konserverande formaldehyd, likt museimontrar eller laboratoriesamlingar. Ett av hans mest berömda verk är "For The Love of God" från 2007, som består av ett kranium täckt med 8 601 diamanter. Verket har värderats till närmare 1 miljard kronor men såldes 2012 för £50 miljoner (drygt 500 miljoner kronor). Hirst har även gjort ett verk av cigarettfimpar, som av misstag slängdes av en städare som trodde det var skräp. Hirst har på sin konst blivit lika förmögen som de konstinvesterare han primärt vänder sig till med sina ofta omdebatterade verk. Han investerar också, utöver sin konstverksamhet, betydande belopp i ett solkraftverk som väntas stå för nära 2 % av den totala kapaciteten av solgenererad el i Storbritannien. Rambyte är gjort efter auktionen.

 

Artist: Clavé

Antoni Clavé Spanjor 1913 - 2005

Inköpspris: 55000 (70125 inkl. omkostnader)
Bud: 62000
Utrop: 50000-70000
Inköpsdatum 2014-10-17
Inköpsställe Bukowskis / Moderna nr 234
Motiv: "Noir et Bleu"

Teknik:
Storlek: 73 x 54 cm

 

Signed Clavé. Executed in 1965. Oil on paper laid down on canvas.

Antoni Clavé var en spansk bildkonstnär, skulptör, illustratör och formgivare född i Barcelona. Han utbildade sig på Escuela de Artes y Oficios. I början av sin karriär illustrerade han främst filmaffischer och serier. Clavé inspirerades av Pablo Picassos skapande. Ett omfattande retrospektiv tillägnades Clavé på Centre Pompidou Musée d'Art Moderne i Paris 1978. Clavés konst kan närmast kallas abstrakt. Hans motiv föreställer ofta kvinnor, barn och teaterscener. Rambyte är gjort efter auktionen.